Počítanie s kamienkami
Hra pre rozvoj jemnej motoriky a matematickej predstavivosti.
U detí v útlom veku je veľmi dôležité rozvíjať motoriku. Možno ste nevedeli, že pohybové schopnosti dieťaťa a reč sa vzájomne ovplyvňujú. Ak sa dieťa správne pohybovo vyvíja, nastupuje väčšinou v zodpovedajúcom období aj vývoj reči. Pri postihnutí pohybového ústrojenstva alebo oneskorenom motorickom vývoji býva často omeškaný aj vývoj reči. Menej obratné deti mávajú vo výslovnosti viac nedostatkov než deti pohybom vybavené. Preto je dôležité u detí rozvíjať hybnosť celého tela (tzv. hrubú motoriku), hybnosť ruky (jemnú motoriku) aj obratnosť hovoridiel (motoriku rečových orgánov).
Ako rozvíjať jemnú motoriku a matemativkou predstavivosť?
My vám dnes ukážeme, ako môžete prostredníctvom jednoduchej hry s deťmi rozvíjať tak ich jemnú motoriku, ako aj matematickú predstavivosť. Túto hru môžete cvičiť s deťmi už od jedného roka, len je dôležité byť stále v strehu, aby deti dávali kamienky na správne miesta a nie napríklad do úst.
Na túto hru budete potrebovať kamienky, ktoré si môžete kúpiť v obchode v rôznych farebných vyhotoveniach, ale rovnako dobre poslúžia aj tie nazbierané vonku v prírode. Ďalej už stačí papierový výkres a fixka. A počas hry vyhladnete, môžete siahnuť napríklad po Lipánkovi s jahodovou príchuťou.
Na každú kartičku si vyznačte body od jedného do šiestich tak, ako vidíte na obrázku nižšie. Do pravého horného rohu potom napíšte príslušnú číslicu – aj keď deti ešte číslovky rozoznať nevedia, ich pamäť im obrázok čísla časom zafixuje. Ak budete s kartičkami pracovať pravidelne, odporúčame ich zalaminovať, aby vám dlhšie vydržali.
A teraz sa môžeme pustiť do práce. Pri prvom zoznámení sa s touto pracovnou pomôckou dieťaťu názorne ukážeme, že na jeden bod patrí jeden kamienok a pritom nahlas vyslovujeme číslicu JEDNA. To isté opakujeme pri ďalších čísliciach. Necháme dieťa túto akciu po nás zopakovať a sledujeme, ako sa mu darí. Prstom môžeme ukázať tak na jeden kamienok, ako aj na číslicu 1 napísanú v hornom rohu.
Herné obtiažnosti
Postupom času, keď je dieťa zdatné, alebo pri práci so staršími deťmi, robíme cvičenie náročnejším – napríklad umiestnime na kartičku s piatimi bodmi len tri kamienky a pýtame sa, koľko kamienkov musíme doplniť, aby ich bolo päť. Alebo dáme dieťaťu na výber napr. kartu s tromi a s piatimi kamienkami a pýtame sa, na ktorej karte je ich viac a koľko ich musíme doplniť na kartu s menej kamienkami, aby ich bolo na oboch rovnako.
Iste vám napadne ešte veľa ďalších príkladov, ako s touto pomôckou pracovať, a uvidíte, ako sa váš najmilší anjelik postupne zdokonalí v počítaní a počtové hry bude sám vyhľadávať.